​Om skolen

​Københavns Kunstskole danner ramme om et inspirerende, udfordrende og fokuseret uddannelsesmiljø, hvor samtidens kunst, design, arkitektur og litteratur altid er for øje.

Skolen består af en billedkunstlinje, design- og arkitekturlinje, skrivelinje, filmlinje, mode og tekstillinje, illustration og visuel fortælling, kritikklassen co-studio, samt sytekniske kurser, tegnekurser og malekurser, linoleum og serigrafi trykkurser og forskellige sommerkurser.

Københavns Kunstskoles rødder stammer fra Billedskolen på Jagtvej, som blev grundlagt i 1971. Vi ændrede navnet til Københavns Kunstskole i 2011.

På Københavns Kunstskole lægger vi vægt på et intenst, debatskabende og ambitiøst program, der altid medregner tid til den individuelle tænkning og praksis. I tæt samarbejde med et fast hold professionelt udøvende kunstnere og undervisere, samt et stort antal gæsteundervisere, udvikles og udfordre den studerendes personlige kunstforståelse og udtryk.

Københavns Kunstskole har som ambition at styrke og målrette unge og debuterende kunstnere i deres færd ind i kunstens skønne sære væsen.​ Vi prioriterer et koncentreret, professionelt og personligt forløb - fra research og værkproduktion, til præsentation, kritik og udstilling.

Københavns Kunstskole tilbyder programmer af forskellig længde, alt efter den studerendes behov. Arbejdet på Københavns Kunstskole er baseret på den studerendes individuelle praksis, og på et stærkt socialt miljø i og omkring de individuelle atelierpladser, og fælles undervisningslokaler som skolen huser.

Det er et betydeligt forsæt for det begyndende kunstneriske arbejde - dette værende billedkunstnere, forfattere, filmskabere, illustratorer, arkitekter eller designere - at man er i tæt dialog med andre kunstnere, og derfor vægtes det debatskabende og sammenrystede sociale forum også højt på Københavns Kunstskole.

Københavns Kunstskole favner om et bred vifte af kunstneriske felter, og giver derved også rig mulighed for samarbejder på tværs af de kunstneriske discipliner.

Mission

​Det er Københavns Kunstskoles mission at opbygge og udvikle et debatskabende forum, hvori lysten til og forståelsen af billedkunst, arkitektur, design og litteratur og filmiske fortællinger kan vokse. En vision, der anser det kritiske, dybdegående og lystbetonede forhold til kunsten, samt det dialogbaserede kunstneriske arbejde, som vejen mod en solid forståelse af ens individuelle virke.

Tid, fordybelse og ro vægtes ligeledes højt på Københavns Kunstskole. Det tager tid, at opbygge en ærlig relation til ens personlige udtryk, og denne relation skal værnes om og udfoldes.​​​​

Det er vigtigt at pointere at undervisningen på Københavns Kunstskole tager udgangspunkt i de studerendes interesser, visioner og arbejder, og det er dette arbejde, der udgør kimen og indholdet i den studerendes endelige produktion.

Selvom der også tilbydes tekniske kurser på Københavns Kunstskole skal det understreges, at skolens tilgang til kunstnerisk arbejde er igennem samtale. Det er i samtalen, at det essentielle kunstarbejde udføres, da det er her forståelsen, målrettetheden og mulighedsrummene opstår. Kunst handler ikke blot om det endelige æstetiske udtryk, men i ligeså høj grad om, at forstå hvad det er der driver værket.​