Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Illustration og visuel fortælling

Vores kursus i illustration på Københavns kunstskole

giver dig muligheden for at udforske billedbogs- og tegneseriemediet og kunsten at fortælle historier gennem billeder. På kurset arbejdes der tværligt med tegneserier, illustration og visuel formidling.

Du bliver introduceret bredt til arbejdet som ”tegner og fortæller”. Kurset består af præsentationer og analytisk metode, mindre praktiske tegne-opgaver, samt et individuelt projekt i form af f. eks. en kortere tegneserie eller billedbog. Kurset foregår i vores hyggelige lokaler i indre København på Københavns Kunstskole, og der kommer mange kursister fra hele Danmark.

Forårsmodulet - ​​26. februar - 29. april 2024

Pris​: 8.500,-

Mandag kl. 17.00 - 21.00

Undervisningens sted: Sankt Peders Stræde 45, forhus, 3. sal.​

​Ingen undervisning i uge 13 og 14

Efterårsmodulet - 16. september - 11. november 2024

Pris​: 7.900,-

Mandag kl. 17.00 - 21.00

Undervisningens sted: Sankt Peders Stræde 45, forhus, 3. sal.​

​Ingen undervisning i uge 42

Fast underviser​

Clara Jetsmark f. 1991 – Selvstændig illustrator og tegneserieskaber.

Bachelor i Grafisk Fortælling fra Animation skolen i Viborg, 2017.

I 2017 vandt hun en Ping Pris for hendes Debut tegneserie "My Dead Mother" fra forlaget Uncivilized books, som hun selv skrev og tegnede.​

Vi har fokus på tegnerens proces og metode

Vi vil fokusere på tegnerens proces og metode i forbindelse med forskellige opgaver, som deltagerne arbejder på individuelt i og uden for kurset, afhængigt af den enkeltes mål og behov.

Du får lov til at lege med forskellige visuelle udtryk og arbejde på at finde din egen personlige streg. Der kan arbejdes både analogt og digitalt. På kurset undersøges tegneseriens mange udtryk og fortællemåder, og der arbejdes med den enkelte deltagers egne historier og ideer.​

Vores illustrator kursus er for alle, der ønsker at undersøge feltet som tegner og formidler og for dem, der har lyst til at rykke sig metodisk og kreativt i at tegne og fortælle.

Det kan være tegnere, der søger ny inspiration eller hjælp til at udvikle et personligt projekt. Et illustrator kursus kan også hjælpe dig, der overvejer at søge ind på en kreativ uddannelse med fokus på illustration og historiefortælling.

Det er en fordel i forvejen at kunne tegne, men ikke et absolut must, så længe man ønsker at arbejde og udvikle både tegne- og fortælleevner under forløbet. Hvis du er i tvivl om niveauet, kan du skrive til skolen for mere information.​

Illustrator kursus – opgaver og emner

Tegnefærdigheder:Karakterdesign, karakter i miljø, karakter og stilarter, karaktergenkendelse og asymmetri, baggrunde og komposition, sidedesign, miljø og stemning, stiløvelser, introduktion til skitsebog, materialer, tegneproces fra thumbnails og skitser til rentegning.

Idéproces, research, fortælleteknikker/ fortælleformer, analyse, tema, opbygning, genre og tone, målgruppe, personlig stemme, arketyper og kliche, kritik, udvikling vs. Edeting, thumbnails, skitser, læseretning, tekst og talebobler, fonte, design og læsbarhed - proces fra idé til slutprodukt.

Visuel kommunikation:
Tekstforståelse, research, kundeforståelse og kommunikation, tema og stil, komposition og design, designudvikling, komposition, kunst vs. Funktionalitet, skitser, rentegning, farvelægning, digital vs. traditionel illustration, aflevering af filer til print eller web.​​

Vores illustrator kursus kan benyttes af alle, men rettes særligt mod

​Unge (17+), der gerne vil udforske feltet som tegner og overvejer at søge ind på en kunstnerisk uddannelse

Unge (17+), der har brug for specifik hjælp og sparring til at udarbejde en ansøgning eller portefølje.

Privatpersoner og selvstændige, der har brug for inspiration og sparring til personlige projekter eller ønsker at opdatere deres portefølje.

Privatpersoner og entusiaster, der bare gerne vil udforske mediet som fritidsaktivitet.

Niveau:

Let øvede/øvede - Med minimum basale tegnetekniske

færdigheder: f. eks: Kan tegne simple karakterer, genstande og lign.

Københavns Kunstskole  |  Nørre Søgade 43, 1370 København K  |  Telefon: 3583 6082  |  E-mail: info@koebenhavnskunstskole.dk   |  CVR: 16121347