Foredrag / Debat / Events

Oplæsning med Marianne Larsen og Claus Handberg

Fredag d. 20. januar kl. 19.30

Kom til årets første oplæsning på Københavns Kunstskole med Claus Handberg (f. 1970) og Marianne Larsen (f. 1951)

Arrangementet er støttet af Statens Kunstfond

Alle er meget velkomne, fri entre.

Der vil være en billig fredagsbar med øl og vin.

Fernisering & afgangsoplæsning

Torsdag d. 15. december kl. 15.00 - 19.00

​We need to discuss this

Så åbner vi huset op med fernisering, udstilling, afgangsoplæsning & bookrelease.

Kom og se hvad vores seje elever har lavet i løbet af efteråret.

Billedkunstlinjen viser deres nyeste værker frem.

Design / Arkitekturlinjens elever viser deres fine modeller og arbejde frem.

Skrivelinjens elever vil læse op af deres egen tekster.

YAY... kom på torsdag d. 15.12 kl. 15.00 - 19.00

Program:

Fernisering og udstilling 15.00 - 18.00

Afgangsoplæsning 18.00 - 19.00

Kom ind og få et skud eksperiment, filosofi, poesi, samtid, fortid, fremtid og inspiration, skyllet ned med et glas vin!

Du kan også erhverve dig et eksemplar af antologien for en 100 lap.​

Erindring om kærligheden

9. december kl. 19:30 - 21:30

Gæst: Kirsten Thorup​

Moderator: Christel Wiinblad

Sted: Københavns Kunstskole

Velkommen til en aften med oplæsning, samtale og debat, alle er velkomne!

Vi er stolte af at kunne meddele, at Kirsten Thorup gæster Københavns Kunstskole fredag d. 9. december. Aftenen vil kredse om hendes seneste udgivelse Erindring om kærligheden (2016). Kirsten Thorup vil læse op fra dette mesterværk og derefter gå i samtale med Christel Wiinblad om bogens tematikker og interesser. Vi vil tale om kærlighed, politik og menneskelig opløsning, om form og liv og om kunsten. Samtalen vil fungere som et debatoplæg til videre diskussion.

Alle er velkomne!​

Kirsten Thorup (født 1942 i Gelsted på Vestfyn) debuterede i 1967 med Indeni – udenfor (digte). Siden er udkommet en lang række digtsamlinger og romaner i dette enestående og særprægede forfatterskab. Kirsten Thorup har også skrevet skuespil og radiodramatik. Kirsten Thorup blev i 2000 indstillet til Nordisk Råds litteraturpris for romanen Bonsai.

Der vil være en billig fredagsbar.

Kom forbi og vær med.​

-----

Arrangementet er organiseret i samarbejde mellem Københavns Kunstskole, Gigtskolen og Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning.​

Få indblik i livet som professionel industriel designer anno 2016​

18. november kl. 17:00 - 19:00

Gæst: Hans-Christian Bauer​

Moderator: Gry Holmskov

Sted: Københavns Kunstskole

Hans-Christian Bauer kommer og fortæller om sit virke som professionel og anerkendt designer anno 2016.

Hans-Christian Bauer er født i Norge i 1980. Han blev færdig som cand. arch. med speciale i industriel design fra KADK i 2010. Efterfølgende har han samarbejdet med og arbejdet for firmaer som Kähler, &Tradition, Menu, Harrit Sørensen, Norm Architects og Mencke & Vagnby. Han har for nyligt opstartet selvstændig virksomhed, Hans-Christian Bauer Design.

Gennem de 6 års erfaring har han oparbejdet en solid viden om og dygtiggjort sig indenfor alle designfagets aspekter lige fra det økonomiske til markedsføring, til det produktionsmæssige samt materialemæssige kendskab. Hans proces og produktion afspejler netop denne solide viden om produktionsprocesser og materialer. Et sådan kendskab gør ham til en lukrativ samarbejdspartner for producenterne, samt giver sig udslag i en lang række produkter, der i høj grad appellerer til forbrugeren.

Hans-Christian Bauer arbejder alsidigt, og produktionen spænder lige fra møbler, belysning, hospitalsudstyr, keramik, mm. Han er særlig kendt for Hammershøi serien for Kähler.

http://hcbauer.com/

Vi byder på lidt læskende.

Alle er meget velkomne til at kigge forbi og høre med.​

-----

Arrangementet er organiseret i samarbejde mellem Københavns Kunstskole, Gigtskolen og Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning.​​

Som vanddråbers fanger er vi evindelige dyr

Fredag d. 11. november kl. 19.30 - 21.00

Gæst: Kasper Obstrup

​Moderator: Glenn Christian

Sted: Københavns Kunstskole

Oplæg på Københavns Kunstskole 11.11.16

Dette oplæg vil introducere og diskutere radikale skrift-strategier i et snit gennem det 20. århundrede fra 1920ernes surrealisme til 1980ernes post-punk i håb om at plyndre historien med morgendagen for øje.

​Surrealisme startede ud som en negation af en negation. Efter 1. verdenskrigs industrielle katastrofe og Dadas destruktion af sproget til nonsens og kakofoniske lyde, skulle verden, som den ér, totalt afvises, men en ny affirmation skulle redde det poetiske og det forunderlige. Ved hjælp af disse skulle en ny verden bygges oven på ruinerne af den gamle. Surrealisme huskes i dag primært som en billedkunstnerisk bevægelse og kunsthistorisk skole centreret omkring malere som Max Ernst, Rene Magritte og Salvador Dali. Fra begyndelsen i 1922 til omkring 1936 var det dog primært en litterær og filosofisk bevægelse, som søgte en surreel revolution, der først og fremmest skulle storme sindet samt afprøve andre veje til en alternativ form for viden. En radikalt billeddannende og associativ skrift blev set som et middel til at etablere nye myter og en ny moral for en verden, hvor mennesket kunne udfolde sit fulde potentiale i et profeteret fremtidigt samfund organiseret efter anarko-kommunistiske principper. Rimbauds fordring om at vi skal ændre os selv og Marxs higen efter at transformere verden blev opfattet som to sider af samme mønt.

Den ny skrift blev set som et radikalt demokratisk middel til at kortlægge menneskets indre rum og få dem til at smelte sammen med de ydre, samfundsmæssige, i en ny, vibrerende virkelighed. Den surreelle tilgangsmåde til at afdække disse skjulte potentialer blev taget fra okkultismen og den gryende psykoanalyse, hvilket fik Breton til i 1924 at definere surrealismen som ”ren psykisk automatisme”. Dette blev startskuddet på en heftig eksperimentering med ændrede bevidsthedstilstande, magi og politik, der efter 2. verdenskrig og Bretons død i 1966 udviklede sit eget liv med forfattere som for eksempel J. G. Ballard, Brion Gysin, William Burroughs og Robert Anton Wilson.​​

Fællesnævneren var, at de befandt sig i mellem kunsten og litteraturen, to størrelser de ønskede at bryde igennem for at nå et udvidet felt, hvor mennesket skulle sættes fri til at nå den utopiske horisont.

Efter 1960erne fandt mange af disse eksperimenter vej både ind i kunsten (for eksempel fluxus, mail art, performance/happening og konceptkunt) og ud i popkulturen, hvor de begyndte at blive benyttet på gadeplan, bl.a. inden for musikscener som postpunk og industrial. Disse tog Lautréamonts ord om at poesi(/kunst/musik/liv) bør skabes af alle til hjertet. Samtidig med at de med afsæt i mail art og Burroughs fortsatte eksperimenterne med cut-ups og automatisme, applikerede de metoderne på ikke bare kunst og litteratur, men også diverse nye medier, hvor specielt kredsen omkring det såkaldte Temple ov Psychick Youth i 1980erne aktivt eksperimenterede med at fremmane en anden verden gennem musik, performance og anvendelsen af et esoterisk skriftsprog kaldet TOPYspeak – udviklet af templets ypperstepræst Genesis P-Orridge – der kunne læses både bogstaveligt og med en skjult, kodet undertekst, hvor drøm og virkelighed var smeltet sammen.

Efter en gennemgang af eksempler på disse skriftstrategiske mål og metoder vil der afslutningsvist være en diskussion af disse virkemidlers aktualitet og relevans i en samtidig kontekst. Hvad kan de, og har vi stadig brug for poesiens kraft til at frisætte ubevidste drømme i en instrumentaliseret verden?​

Af Kasper Opstrup, post.doc fra KUA.

Alle er meget velkomne til at kigge forbi og høre med.​ Fri entre.

​Der vil være en billig torsdags bar, så husk guldmønter :)

​Arrangementet er organiseret i samarbejde mellem Københavns Kunstskole, Gigtskolen og Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning.

Nye Stemmer - Anne Kristin Kristiansen, Una Gunnarsdóttir, Biba Fibiger

Torsdag d. 13. oktober kl. 19.00 - 21.00

​Moderator: Søren Thilo Funder

Sted: Københavns Kunstskole

Vi får besøg af Anne Kristin Kristiansen, Una Gunnarsdóttir og Biba Fibiger, tre nyuddannede kunstnere fra det Kongelige Danske Kunstakademi, der alle arbejder med nye fortolkninger af klassiske billedkunstneriske greb og udfordrer materialernes dybe historik. På hver deres unikke måde synes de tre billedkunstnere at insistere på et møde mellem billedkunstens historiske tyngde og samtidens flygtige, lagrede og skrøbelige tilstande og strømninger. De tre talentfulde kunstnere vil præsentere deres individuelle kunstneriske arbejde efterfulgt af en åben diskussion hvor vi vil debattere hvad kunstens rolle er i dag og hvordan de klassiske kunstarter kan reaktiveres og danne nye stemmer.​

Anne Kristin Kristiansen blev uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2016. Hun har derudover studeret kunst ved Ècole nationale supérieure des beaux-arts, Paris, Freie Akademie der bildenden Künste, Essen og filosofi og kultur ved University of Witten/Herdecke, Witten.

​​

Una Gunnarsdóttir blev uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2016. Hun har derudover studeret ved Det Islandske Kunstakademi.

​​

Biba Fibiger blev uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2016.​

Alle er meget velkomne til at kigge forbi og høre med.​ Fri entre.

​Der vil være en billig torsdags bar, så husk guldmønter :)

​Arrangementet er organiseret i samarbejde mellem Københavns Kunstskole, Gigtskolen og Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning.

Oplæsning af Cia Rinne og Lars Skinnebach

Fredag d. 16. september kl. 19.30.

​Moderator: Glenn Christian

Sted: Københavns Kunstskole

​Kom til efterårets første oplæsning på Kunstskolen med Lars Skinnebach og Cia Rinne.

Cia Rinne, f. 1973: https://www.youtube.com/watch?v=y2NaLpiHOzU

Lars Skinnebach, f. 1973: https://www.youtube.com/watch?v=2p9Ui67GgCs

Alle er meget velkomne til at kigge forbi og høre med.​ Fri entre.

​Der vil være en ultra billig fredagsbar, så husk guldmønter og godt humør :)

Arrangementet er støttet af Statens Kunstfond.

Ulrick Heltoft og en håndfuld spørgsmål om videnskab og kunst

Artist talk og debat d. 10. juni 2016 kl. 19.00 - 21.00

​Moderator: Søren Thilo Funder

​Ulrik Heltofts film og fotografier tager udgangspunkt i litterære og videnskabelige referencer. Hans eksperimentelle tilgang til de forskellige tidsbaserede medier danner rammen om en kritisk udforskning af potentialer og problematikker ilagt vores moderne forhold til viden og teknologi. Heltoft vil fortælle om sin kunstneriske praksis og udfolde de forskellige tematikker der danner grundlag for denne og derigennem danne scenen for en debat omkring det videnskabelige og det illusoriske, samt effekterne af en tro på videnskaben og teknologien som eneste bærepille for vores moderne samfund.

Ulrik Heltofter uddannet på Kunstakademiets billedkunstskoler og har en MFA fra Yale University. Han arbejder særligt med foto, film og installation. 

Hans værker har blandt andet været vist på Whitney Museum of American Art, New York (2014), M HKA Antwerpen (2011) og Anthology Film Archives (2008). Han har haft soloudstillinger på blandt andet Secession i Wien (2014) Århus Kunstbygning (2012) og flere galleriudstillinger hos Andersen’s Contemporary, Wilfried Lentz og Raucci Santamaria. Ulrik Heltoft er derudover aktuel med udstillingen 7 Film, 1 Foto og en Næse af Sølv på Gammel Holte Gård.​

  • Kritikk artikel – Det luksuriøse menneskedyr
  • Kopenhagen interview - Hvis man nu tog drømmen væk
  • Kunsten.nu interview – Det eventyrlige er lige her

Ulrik Heltoft er aktuel med udstillingen ’7 film, et foto og en næse af sølv’ på Gl. Holtegaard indtil 3.Juli. Statens Kunstfond har præmieret udstillingen og begrunder præmieringen således:

Elegance uden dekadence, tricks uden manér.

Hvordan viser man såkaldt videokunst i et palæ fra midten af 1700-tallet komplet med park, paneler, parket og små stuer en suite? Det gør man sådan her!

Man mørklægger alle vinduer med flamingoplader og skærer med jævne mellemrum et passende rundt hul. Så har man pludselig alle de black cubes, man kan ønske sig og samtidig et panoramisk bølgende live-feed – spejlvendt og på hovedet – af barokhaven udenfor. Således kan en unavngiven beskuer midt i kontemplationen af det diasværk, der koldblodigt er projiceret ovenpå projektionen, konstatere: Dér er mit barn. Noget der med al ønskelig tydelighed viser storheden i grebet; ’camera obscura’ det tungeste tunge administreret let og elegant – som om det var intet, selvom netop dét er sin sag: Ældre værker indlejret i hinanden og i det nye og i den arkitektur, der langt fra er ny. Hvilket vil sige i konteksten, i situationen, i den barokke hverdag. Mesterligt.

Med nøje afmålthed i alle virkemidler, inklusive sokler af flamingo og sort-beklædte video-bænke (grimt ord) gør Ulrik Heltoft meningen med techno-fims begribelig for enhver og viser en vej for et filmkunstnerisk virke hinsides iPhones ”levende billeder”. Det kan han måske gøre netop, fordi han selv er lidt af en ’poser’. Det er en delikat balanceakt, når kunstneren møder sig selv som skuespiller, neandertaler for eksempel, i et filmisk univers, der langt fra er performance, men som heller ikke ikke er det.

Eller sagt på en anden måde: Selvom udstillingen 7 film, et foto og en næse af sølv og i det hele taget Ulrik Heltofts praksis er uvant symboltung, signalerer det ’bad ass’ B&O 4k tv, han har mokket ind i udstillingens vel nok mindst rum, at projektet er ladet med afmålt (selv)ironi.​

​Arrangementet er organiseret i samarbejde mellem Københavns Kunstskole, Gigtskolen og Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning.

Anna fro Vodder - Hvad er kunst - og hvordan kan kunsten anvendes?​

Artist talk & debat onsdag d. 20. april 2016 kl. 13.30

​​

Kom og hør Anna Fro Vodder fortælle om sit arbejde og deltag i debatten. Alle er velkomne.

Anna Fro Vodder (f. 1974) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og er repræsenteret af Andersen’s Contemporary, København.

Anna Fro Vodder har modtaget Aage og Yelva Nimbs Fonds Hæderspris (2014), Sven Hols’ Hæders Pris (2013), Statens Kunstfonds treårige arbejdslegat (2006 – 2009), Horsens Kunstmuseums Venners Kunstpris (2005). I 2005 udførte hun et frimærke for Post Danmark

Seneste udstillinger i udvalg:

Svens Bibliotek, gruppeudstilling, Bakkehus Museet, København (2015); Contemporary art from Denmark, gruppeudstilling, European Central Bank, Frankfurt (2014. Katalog); Moving like an antique lizard, separatudstilling, Andersen’s Contemporay, København (2012); SØLLR, separatudstilling, Vesthimmerlands Kunstmuseum, Års (2012); Restless Confetti, separatudstilling, Marie Kirkegaard Gallery, København (2011); True Faith, gruppeudstilling, Andersen’s Contemporary, København (2011).

Vodder er repræsenteret i Horsens Kunstmuseums samling.

Growing Things ⋅ ( solo ), Four Boxes, Krabbesholm,2015

Gruppeudstillinger:

The Essential Bruce Springsteen, Andersens Contemporary, Copenhagen, Denmark, 2015

100 kvinder på kro – Byens kro, Copenhagen, Denmark, 2015

Kvinder, Horsens Kunstmusuem, Denmark, 2015

Bagsiden af en blomme, Galleri Tom Christoffersen, Denmark, 2015

Kunstnerens website

http://annafrovodder.com

Repræsenteret af Andersens Contemporary

http://www.andersenscontemporary.dk/index.asp

​Arrangementet er organiseret i samarbejde mellem Københavns Kunstskole, Gigtskolen og Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning.

Bookrelease - Sofie Diemer

Lørdag d. 16. april 2016 kl.16.00 - 19.00

Juhuu vores tidligere elev Sofie Diemer Leonhardt debuterer på Gyldendal

Den 18. april sættes LOL-LITA fri i kbh, og det skal vi lige fejre d. 16. på Københavns Kunstskole kl. 16.00 - 19.00.

Hun lover, at der vil være masser af bananer, fritter og colazero

I kommer bare og tager en masse venner med, og der er self mulighed for, at få fat i bogen.​

Fernisering & udstilling

​Torsdag d. 31. marts kl. 16.00 - 19.00

Billedkunstlinjens elever udstiller deres nyeste værker!

Vi inviterer hermed til fernisering og udstilling.

Kom forbi og se hvad vores dygtige elever har bedrevet det sidste stykke tid :)

Udstillingen kan også ses fredag kl. 14.00 - 16.00

Vi byder på et glas vin i dagens anledning :)​

Abildgaard, Asp, Thykier - oplæsning

Fredag d. 1. spril 2016 kl. 16.00 - 19.00

​Velkommen til oplæsninger ved Anders Abildgaard, Aene Asp og Mikkel Thykier! Arrangementet er gratis — og alle er velkomne.

Anders Abildgaard udgav senest digtsamlingen »Din fjendes fest« (Gyldendal 2013). Som oversætter har han bl.a. oversat Friedrich Hölderlin og Stig Larsson. I løbet af 2016 udkommer Abildgaards næste digtsamling.

Lene Asp udgav senest digtet »SORT« (OVO press 2015) og novellesamlingen »Lille håndbog for fortabte« (Antipyrine 2015). Som oversætter har hun bl.a. oversat Gertrude Stein.

Mikkel Thykier er aktuel med essaysamlingen »DIAS« (Antipyrine 2016). Thykier er blevet kaldt: “ubetinget den mest interessante kritiker af litteratur, kunst og film her i landet, som offentligheden aldrig hører om” (Tue Andersen Nexø). Som oversætter har Thykier bl.a. oversat Lars Norén, Laura Riding og Åke Hodell.​

Arrangementet er venligst støttet af Forfattercentrum​

Malie Smith og Jesper Elving - Værkpræsentation, oplæsning, samtale, diskussion.

​Fredag d. 4. marts 2016 kl. 19.30

​Velkommen til Københavns Kunstskole, hvor vi denne fredag aften får besøg af forfatterene Jesper Elving og Amalie Smith, som begge arbejder med litteratur i noget, vi kunne kalde et udvidet felt. Vi ruller lærredet ned, så der kan projiceres billeder på det, og vi tænder for anlægget, så der kan afspilles noget lyd. Aftenen står på værkpræsentation, oplæsning, samtale og diskussion. Øl og vin sælges.​

Jesper Elving debuterede for 10 år siden med digtsamlingen »Japan påske«. Siden er udkommet en strøm af udgivelser, som de seneste år har været kendetegnet ved at søge nye sprog, starte andre steder end i det semantisk genkendelige. En slags anti-ekspressive lyddigte, hvor lydene nok er genkendelige, men betydningerne åbne, friske, sære.​

Det ville være reduktivt at omtale Elvings praksis, som noget der kun udfoldes i bøger. Han udgiver også plader, spiller og arrangerer koncerter, kuraturer udstillinger, og er en flittig oplæser (ofte finder hans oplæsninger sted de mindst oplagte steder i forhold til hvor digtoplæsninger har det med at foregå).

Amalie Smith har med sit forfatterskab også udfordret, hvordan litterære værker kan se ud, og hvad de kan undersøge. Hun arbejder i flere genrer, bl.a. digt, roman, notat, filmmanus. Hendes seneste udgivelse er »Marble«, en roman om marmor og koraller, antik polykromi og infrarødt fotografi, bemalede gipsafstøbninger og digitale 3D-modeller, arkaiske korestatuer og græske svampedykkere. Smith er desuden billedkunstner og arbejder her især med installationer. Man kan måske snakke om mange af Smiths bøger på samme måde, som installationer, for de folder sig som regel ud i flere rum, på mange planer, i flere genrer.​

Fernisering & udstilling

​Fredag d. 29. januar 2016 kl. 16.00 - 19.00

Billedkunstlinjens elever udstiller deres nyeste værker!

Efter en hektisk workshop uge i tidsbaserede medier anført af Søren Thilo Funder og Anu Ramdas, holder vi fernisering og udstilling, hvor alle kan komme os se, hvad vores super dygtige elever har lavet i løbet af ugen.

Vi byder på et glas vin i dagens anledning :)​

Afgangsoplæsning & bookrelease

Torsdag d. 17. december 2015 kl. 19.00 - 21.00

Skrivelinjens elever vil læse op af egne tekster

Torsdag d. 17.12 kl. 19.00, vil vores elever på Skrivelinjen holde deres afgangsoplæsning.

Plus der vil være bookrelease af elevernes antologi samme aften!

Kom og hør med når vores super dygtige elever læser højt af egne tekster, og erhverv dig et eksemplar af antologien for en 50'er.

Der vil være glögg, hygge & pebbernødder.

De deltagende elever er:​

  • Victor Bue Chakravarty
  • Tine Marie Jacobsen
  • Jeppe Issing Køster
  • CecilieFacius Madsen
  • Lucas BDiderichsen
  • Isidorar Cale
  • Elena Karva
  • Maja Lindberg Schwaner
  • Liv Tronhjem

Martin Glaz Serup

​​D. 13. november 2015 kl. 19.30 - 21.30

​Tema: En aften med forfatteren László Krasznahorkai og filmskaberen Béla Tarr ved forfatter og kritiker Martin Glaz Serup

Moderator: Glenn Christian

Kom forbi Kunstskolen fredag d. 13 november, hvor forfatter og kritiker Martin Glaz Serup vil fortælle om den ungarnske forfatter László Krasznahorkais (første gang på dansk) bog

​Modstandens melankoli .

Senere på aftenen vil Glenn Christian vise lidt film af den ungarnske filmskaber Béla Tarr,

​som har samarbejdet med Krasznahorkai siden midtfirserne.

Det starter klokken 19.30, og arrangementet er gratis.

Debat: Om brugen af det private og det personlige i kunstneriske praksis

​Fredag d. 27. november 2015 kl. 17.00 - 18.30

De deltagende er: Asta Olivia Nordenhof, Charlotte Strandgaard, Maja Lee Langvad og Kristina Nya Glaffey

Asta og Charlotte læser op fra deres værker, og Maja og Kristina Nya Glaffey fungerer som ordstyrere i den efterfølgende debat. Vi kommer blandt andet til at tale om, hvordan man bruger personligt stof i sin praksis, om hvorledes det personlige og private berør fællesskabet og offentligheden, samt om tematiske sammenfald hos Asta og Charlotte, eksempelvis psykisk sårbarhed og socialt engagement.​

Asta Olivia har udgivet to digtsamlinger på forlaget Basilisk og er desuden meget aktiv på sin blog. Hun har modtaget Montanas Litteraturpris og Statens Kunstfonds Tre-årlige arbejdslegat.

Charlotte har en meget lang række priser og værker bag sig. Senest har hun udgivet helgenbiografien Hans på forlaget Gladiator.

Maja Lee Langvad har senest udgivet vidnesbyrdet Hun er vred og bogen Find Holger Danske - appendix.

Kristina Nya Glaffey har senest udgivet den romantiske komedie Mor og Busser.​

Arrangementet er organiseret i samarbejde mellem Københavns Kunstskole, Gigtskolen og Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning.​

Pia Rönicke

D. 23. oktober 2015 kl. 19.00 - 21.00

​Tema: andre måder at arbejde på​

Moderator: Søren Thilo Funder

Med Pia Rönickes arbejde som omdrejningspunkt vil vi debattere de arbejdsrum vi alle opholder os i og sjældent stiller spørgsmål til. Som en del af en skrøbelig urban situation er arbejdspladsen blevet et rum hvori fritid og arbejde flyder sammen. Dette forhold forsøger vi at udfordre og perspektivere ved at stille skarpt på Pia Rönickes kunstneriske arbejde og hendes kritiske kommentarer til den urbane situation, vores historieskrivning og vores personlige forhold til arbejdet. 

​Pia skriver:

Kære Arbejde...

Jeg prøver at finde en anden måde at arbejde på. Med omdrejningspunkt i arbejdsværelset, og i undersøgelse af arbejde. Jeg kigger på forbindelsen mellem arbejdsrum og et filmisk rum, og muligheden for at skabe en fortælling der inkluderer arbejdsprocessen. Jeg tænker på det, som analogt til hvordan vi opfatter forholdet mellem historisk materiale og hverdagshandlinger.

Jeg arbejder ofte med arkiver af forskellig art; samlinger af breve, notater, billeder, aviser, mikrofilm og online-databaser for at nævne et par stykker. Jeg arbejder med den blinde plet, som altid indeholder en rumlig dimension, og et sæt koordinater for ubemærket, utilgængeligt materiale.

DEN BLINDE PLET.

Skrev jeg hjemme på min lille maskine, MÅSKE ER DET BLEVET OS PÅLAGT GRADVIST FRA RANDEN AT FORMINDSKE DEN BLINDE PLET, DER TILSYNELADENDE SIDDER I CENTRUM FOR VORES BEVIDSTHED OG DERFOR IKKE BEMÆRKES AF OS. SÅ VI FÅR ET STØRRE RUM, SOM SÅ BLIVER SYNLIGT OG BENÆVNELIGT FOR OS. MEN ØNSKER VI DET I DET HELE TAGET, skrev jeg. ER DET IKKE FOR FARLIGT, FOR SMERTEFULDT. (Christa Wolf, Englenes by eller The Overcoat of Dr. Freud, s. 40)

Kortfattet beskrivelse af Pia Rönicke:

Pia Rönickes arbejder er collager af forskelligartede lyde og billeder, der sammen kommenterer på urbane strukturer og den modernistiske forståelse af byen og miljøet. Hendes arbejde fremstår som en større samlet komposition, der fortløbende udvikler et sprog omkring de rum vi lever i, forholdet mellem natur og kultur og arkitektur som camouflage. I hendes genbesøg af tidligere kunsteksperimenter og audiovisuelle fortælleformer, insisterer hun på altid at adressere yderst aktuelle spørgsmål.​

Arrangementet er organiseret i samarbejde mellem Københavns Kunstskole, Gigtskolen og Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning.

Bukdahl om hvedekorn

Torsdag d. 8 oktober kl. 19.30.

Redaktør og anmelder fra Weekendavisen Lars Bukdahl

gæster Københavns Kunstskole, hvor han vil fortælle om poesi og kunsttidsskriftet Hvedekorn, som Bukdahl har kørt siden 2008. ​

Bukdahl vil fortælle noget om tidsskriftets lange historie, mere

end 80 års virke, og hvordan man arbejder som redaktør på et tidsskrift osv. osv.

Debat

Vi vil debattere poesi, kunsttidsskrifter og historie med Bukdahl.

Glæd JER! Alle er velkomne!

Moderator: Glenn Christian

Arrangementet er organiseret i samarbejde mellem Københavns Kunstskole, Gigtskolen og Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning.

Kulturnatten Københavns Kunstskole

D. 9. oktober kl. 19.30 - 23.30.

Under Kulturnatten åbner Københavns Kunstskole op for en kunstfilms-smug-biograf, der aftenen igennem vil vise en tilsyneladende endeløs playlist af kuriøse filmstrimler, klassiske performance videoer, audiovisuelle nedslag i kunsthistorien, dugfriske samtidskunstværker, youtube afveje, politiske dokumenter og aktivistiske hacks. ​

​Klokken 22.00 vil en times live youtube-battle mellem to fremtrædende danske videokunstnere sende helt nye energier gennem biografens magiske mørke. Kom ind og få et skud eksperiment, filosofi, politik, skønhed, psykedelia, samtid, fortid, fremtid, uhygge og inspiration, skyllet ned med et glas vin og en skål varm suppe.

Denne gang vil vi gerne invitere jer til en oplæsning med:

Ida Marie Hede & Stine Pilgaard

Fredag d. 28.8 kl. 19.30

Vi byder vanen tro på et glas vin :)

Vel mødt, vi håber at se så mange af jer som muligt!​​​

Randi​ og ​Katrine

Fredag d. 18. september kl. 19.00 - 21.00

Moderator: Tina Helen

Om kunstens rolle i byen og byens rolle i kunsten

Randi & Katrine arbejder med værker i stor skala, der befinder sig i krydsfeltet mellem​skulptur og arkitektur. 

​I et forenklet formsprog og med et glimt i øjet vender de verden på vrangen ved at give liv til hverdagens objekter. En forsamling af transformatortårne, en husfacade med blinkende øjne, et stykke stiliseret skov midt på byens brosten og en sammensmeltning af mand og tårn. Randi & Katrine​kunstneriske greb og motivverden forgrener sig vidt – fra arkitektur teori, amerikansk roadside arkitektur og reklameæstetik til oceandampere, butiksarkader, forlystelseparker og 17- og​1800-tallets landskabshave. Under aftenens tema, vil Randi​og​Katrine tale om deres praksis, med udgangspunkt i deres aktuelle udstillinger “Follies & Faces” på KØS og “Mellem Tårne” på Arken. Derudover vil vi debattere kunstens rolle i det offentlige rum og forholdet mellem byen og kunsten.​

Om Randi & Katrine

Randi Jørgensen (f. 1974) og​Katrine Malinovsky (f. 1976) er uddannet fra det

Kongelige Danske Kunstakademi i 2005. Siden deres første samarbejde med udstillingen HUS BÅD i 2004 har kunstnerne arbejdet med installationer, skulptur og integreret kunst. Randi & Katrine har skabt en lang række værker til det offentlige rum, heriblandt færgen M/F Ærøskøbing for Statens Kunstfond (2012), kunstlegepladsen Fyrreskov på Nikolaj Plads for Københavns Kommune (2010) og Tekandepavillon til Rosenhaven Plejecenter i Ballerup Kommune (2011). De fik deres store nationale gennembrud i kunstkonkurrencen Vores Kunst i 2011, iværksat af DR, StatensKunstfond og Statens Kunstråd. Her vandt duoen med den farverige udsmykning af færgen M/F Ærøskøbing. Randi & Katrines​mest fremtrædende udstillinger inkluderer totalinstallationen ”Mellem Tårne” på Arken I 2015, ”The Village” på Sydney Biennalen i 2014, The Clam Box – Come Back to Pleasurepå Gl. Holtegaard i 2013 og​The House in Your Head i Kunstforeningen GL STRAND i 2008 og Factory, Seoul, Sydkorea i 2009.

Arrangementet er organiseret i samarbejde mellem Københavns Kunstskole, Gigtskolen og Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning.

”Katastrofeperspektiver”

Moderator: Søren Thilo Funder

​Billedkunst, litteratur og film har i flere tusinde år set verden som et katastroferamt sted, og det æstetiske sprog er således et af de mest veludviklede, reflekterede og kritiske sprog, vi har til at tale om katastrofer. Denne aften vil kurator Jacob Lillemose fra projektrummet X AND BEYOND fortælle om, hvordan han arbejder med katastrofer i krydsfeltet mellem faktiske og fiktive katastrofer, og kunstner Mira Winding vil give sit personlige blik på forholdet mellem kunst og katastrofer i samtiden.

​Arrangementet er organiseret i samarbejde mellem Københavns Kunstskole, Gigtskolen og Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning.​

Jacob Lillemose

Kurator og daglig leder på projektrummet X AND BEYOND

Skribent for Kunstkritikk, frieze, og Tipsbladet.

Ph.d. fra Institut for Kunst-og Kulturvidenskab, Københanvs Universitet.

​​

Mira Winding

Født 1992 i København

Bor og arbejder i København

2015, Metaforms, Projektrum NV, København, Danmark

Gæstelærer, Krabbesholm Kunsthold, Skive, Danmark

2014, ColorForSellingYourHome, Galleri Q, København, Danmark

Rundgang, Det Kongelige Danske Kunstakademi, København, Danmark

Trailerpark festival, København, Danmark

Svigersøstre, Galleri Q, København, Danmark

Opalocka, Vilnius, Litauen

Vi tager intet ansvar, Galleri Q, København, Danmark

2013, HerlevInstantInstitut, Bagsværd, Danmark

Talk - Joakim Koester

​Fredag d. 20. marts kl. 19.30

De døde vejes sted

Joakim Koester - Foredrag

Joakim kommer og fortæller os om sit arbejde, og viser eksempler på dette.

Vi byder på et glas vin.

Alle er meget velkomne til at kigge forbi og høre med.​

About:

Joachim Koester is born in 1962 in Copenhagen, Denmark. Known for his research-based projects that confound documentary with fiction, Joachim Koester investigates a broad range of subjects including psycho-geographical sites, occult phenomena, and the bodily movements and performance as contextualized by ritualized or game-like structures. Consistent throughout these themes is an underlying interest in reconstructing and exploring historical narratives and parsing out their various psychologies.​

Joachim Koester’s works has been shown at Documeta X, Kassel, Johannesburg Biennale, Kwangju Biennale, Venice Biennale, Busan Biennale, Manifesta, Trento, Tate Triennial, London, Taipei Biennale, Taiwan as well as in solo shows at Centre national de la photographie, Paris, Statens Museum for Kunst Copenhagen, CASM, Center d’Art Santa Monica, Barcelona, Palais de Tokyo, Paris, Moderna Museet, Stockholm, Museo Tamayo, Mexico City, The Power Plant, Toronto, Kestnergesellschaft, Hanover, IAC,Villeurbanne, MIT, Boston, Charlottenborg Copenhagen, S.M.A.K, Ghent, Belgium, Camera Austria, Graz, Centre d’art contemporain, Geneva, Greene Naftali gallery, New York, Galleri Nicolai Wallner, Copnehagen and Gallery Jan Mot, Brussels.

Arrangementet er organiseret i samarbejde mellem Københavns Kunstskole, Gigtskolen og Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning.

Vi fejrer Glenn Christian og udgivelsen på Københavns Kunstskole 

D. 23 maj kl. 16.00​

​Glenn Christian har genskrevet J.G. Ballards Grusomhedsudstillingen fra 1969.

Louise Sidenius har lavet opsætning og omslag.

Bogen udkommer i Forlaget ARENA og Donna Woods genskrivningsserie.

En serie hvor vi inviterer forfattere til at genskrive et eksisterende værk, som de selv vælger.​

Der vil være oplæsning fra Grusomhedsudstillingen kl. 17.00

Arena giver en forfriskning.

Kh

Arena og Donna Wood

https://www.facebook.com/events/760232274097622/

Artist Talk - Ferdinan Ahm Krag

D. ​8. maj 2015 kl. 19.00 - 21.00

​Tema:

Om kunstnerisk praksis og studier i en Antropocæn tidsalder.

En beskrivelse af indholdet:

De seneste par år har et omdrejningspunkt for Ferdinand Ahm Krags praksis været en optagethed af tesen om en såkaldt Antropocæn tidsalder, hvor menneskets påvirkning af Jorden er så massiv og omfattende at den kan siges at udgøre et geologisk lag. 

Gennem sit arbejde med tegning, maleri og digital animation, samt alskens samarbejder i et undersøgende felt med omdrejningspunkt i formidling af antropocæn og opgøret med adskillelsen mellem natur og kultur og mellem menneske og teknologi. I denne talk vil Ferdinand Ahm Krag fortælle om sin egen kunstneriske praksis - en noget introvert, sprogløs/sprogopløsende og asocial praksis på den ene side og en aldeles kommunikativ, udadvendt, samarbejdsorienteret, fællesskabsskabende og refleksiv praksis på den anden. Deruddover vil Ferdinand også fortælle om sin aktuelle udstilling Forcefield Climber på Overgaden i København.​

Kortfattet CV/beskrivelse af de deltagende:

Ferdinand Ahm Krag er uddannet ved det kongelige danske kunstakademi 2000-2006. Hans seneste udstillinger og projektor tæller Forcefield Climber, Overgaden, DK, Aesthetics after finitude, Sydney, AUS, Komposition, Galleri Møller Witt, Aarhus, DK, The psychozoic era, seminar, performance and -screeningprogram on the concept of the Anthropocene. Organized and curated by Ferdinand Ahm Krag, Overgaden, DK, At the shrink, Shanaynay, curated by Simon Dybbroe Møller, Paris, FR, Systemics, Aarhus Kunsthal. Desuden deltager Ferdinand Ahm Krag på Momentum senere på året.

Arrangementet er organiseret i samarbejde mellem Københavns Kunstskole, Gigtskolen og Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning.

Artist Talk & Debat - Asbjørn Skov

Onsdag d. 28. januar 2015 kl. 14.00

Asbjørn Skov - Er arkitektur kunst​?

​​Moderator: Søren Thilo Funder

2. Moderator: Simon Grimm

Arrangør & Mødeleder: Tina Helen

Kom og hør Asbjørn Skov fortælle om sit arbejde, se billeder, dokumentation og stil spørgsmål og deltag i debatten. Alle er velkomne.

​Arrangementet er organiseret i samarbejde mellem Københavns Kunstskole, Gigtskolen og Københavns Kommunes Kultur- og Fritidsforvaltning.​

Kontakt

Københavns Kunstskole

Nørre Søgade 43

1370 København K

35 83 60 82

koebenhavnskunstskole@gmail.com

CVR: 16121347

Følg os

Facebook

Instagram